World of Warcraft

Finns det något spel som sammanfattar 00-talets spelnördande så som World of Warcraft gör? Svaret på den frågan är förmodligen nej då WoW verkligen klarar av att symbolisera spelfanatism. Det man gjorde var helt enkelt att man tog fram ett så pass bra fantasyspel att det direkt var så oerhört många som fastnade för det till den vida graden att det blev en oerhört viktig del av mångas liv. Historien om World of Warcraft blir därför väldigt fascinerande. Konkurrenterna har garanterat försökt att förstå vad det är som gjort att just World of Warcraft skulle komma att bli till en sådan succé.

Blizzard som ligger bakom spelet uppdaterar hela tiden spelet och världen. I grund och botten har man dock aldrig förändrat det helt och hållet. Istället släpper man expansioner som uppdaterar spelet och som så klart även förbättrar detta (även om vissa riktiga fanatiker inte alltid håller med).

Spelidén

När man skapade World of Warcraft ville man spinna vidare på sina tidigare succéer i Warcraft. Warcraft är ett strategispel med fantasytema. Man gjorde helt enkelt så att man skapade en tredjepersonsvariant av spelet med en hel del ändringar. Man kan säga att huvudsyftet i spelet är att förbättra sin karaktär. Det kan man göra antingen genom att levla upp den och göra den bättre. Man gör karaktären bättre även genom att hitta diverse vapen, skydd och amuletter.

Det sociala är viktigt

Många menar att en huvudsaklig anledning till succén är att det sociala fått en så pass stor roll. Det är få som försöker att erövra fantasyvärlden själv. För att det ska vara möjligt behöver man nämligen ta hjälp av andra spelare. Det här har gjort att det vuxit fram guilds där spelare strider tillsammans. Det krävs riktigt teamwork och strukturerad uppdelning av vem som ska göra vad för att man ska bli riktigt bra som guild.

Månadsbetalning – en smart idé

Blizzard var minst sagt modiga när de satt och kom fram till den betalningslösning man slutligen skulle komma att använda. Man räknade med att spelarna skulle köpa spelet i spelbutiken som vanligt. Vad man sedan gjorde skulle komma att revolutionera spelbranschen. Man ville nämligen ha ut mer av spelarna än bara en engångssumma. Dels är det alltid trevligt att tjäna pengar men det är också så att det kostar en hel del att hålla igång servrarna för ett så pass onlinebaserat spel som WoW ändå är.

Därför bestämde man sig för att man skulle börja ta betalt varje månad som en spelare ville spela spelet. På så sätt kunde man få in kontinuerliga betalningar från fans som skickade in spelavgiften. Tack vare att man hade en så pass bra produkt fungerade idén och man kunde börja håva in stålar även efter att man sålt spelet.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *